Bengans nyetablerar tack vare vinylen

Bengans går mot streamingen, förlåt strömmen, och etablerar ännu en skivbutik i Göteborg. Denna gång på Drottninggatan i den så kallade Fredstan där fastighetsägaren Hufvudstaden skapat en blandning av inspirerande shopping, caféer och restauranger.

Annons:

Annons:

Annons:


Bengans som är ett begrepp inom musikvärlden började sin verksamhet för 40 år sedan på Stigbergstorget i Majorna där nu huvudlokalen ligger. Man har sedan utökat med tre butiker till i Göteborg, Stockholm och Linköping. Butiken på Drottninggatan som öppnar i september ska ersätta en mer provisorisk lokal man haft på andra våningen i Östra Hamngatan.

Men hur kan då en skivbutik växa i dessa e-tider?

– Vinylen är en allt hetare produkt och en motreaktion på streaming. Folk vill ha något fysiskt och 75 procent av vår omsättning kommer från vinylförsäljningen i butik men också på nätet, säger Peter Sandberg, en av delägarna i Bengans.

Han framhåller att butik och e-handel lever i en symbios och att varumärket Bengans byggs  upp mycket tack vare de fysiska butikerna.

– Jämfört med andra drakar så finns vi ”på riktigt”. Butikerna går bra men vi ser ökningen på nätet. Vi har kunder över hela Sverige men också allt fler i utlandet som insett att vi har ett bra utbud, säger Peter Sandberg.

Vid sidan av skivförsäljning är intäkterna biljetter till evenemang och ett café på Stigbetstorget.