Karolina har nu lärt sig ”arkitekturiska”

Karolina Gerdin ny kommunikationschef på BSK Arkitekter kommer närmast från en tjänst som kommunikationsansvarig på C.F. Møller. Hon ser fram emot att synliggöra BSK:s engagemang som samhällsaktör.

Annons:

Annons:


Du har en lång erfarenhet från just arkitektbranschen. Vilken nytta har du av det
i ditt nya jobb?

– Att börja jobba inom en relativt sluten och specialiserad bransch är lite som att lära sig ett språk, och ”arkitekturiska” är inget man lär sig i en handvändning.
Det är först nu jag börjar förstå arkitektens roll och hur arkitektur bäst kan kommuniceras. För några år sedan var kommunikatörens främsta uppgift att presentera arkitektur som en färdig produkt. Idag handlar det också om att lyfta arkitekten som expert, berätta om processerna bakom och de kompetenser som samverkar.

Vilken utmaning ser du mest fram emot?

– Det jag ser mest fram emot är att öka samarbetet med våra kunder kring den gemensamma kommunikationen av projekten. Det finns stora vinster i att alla parter agerar tillsammans och fortlöpande, för att bygga en stark kommunikation, skapa dialog och engagemang under hela processen. Två intressanta projekt som jag jobbar med just nu är Södertälje sjukhus, där den första delen invigs nu i början av mars och Archimedes, ett kulturhistoriskt intressant industrikvarter som ska omvandlas till bostäder i ett av Stockholms mest spännande utvecklingsområden.