Idéerna som bygger samhället får kraft på MIPIM

Vad betyder MIPIM för branschen och vad betyder egentligen MIPIM? Frågans första del är helt onödig om man är verksam i en bransch som bygger samhället och om man vill vara med på avgörande arenor. MIPIM är en oerhört viktig arena för branschen. Självklart ska man åka till Cannes om man representerar fastighetsbolag, kommuner och …

Annons:

Annons:


Vad betyder MIPIM för branschen och vad betyder egentligen MIPIM? Frågans första del är helt onödig om man är verksam i en bransch som bygger samhället och om man vill vara med på avgörande arenor. MIPIM är en oerhört viktig arena för branschen. Självklart ska man åka till Cannes om man representerar fastighetsbolag, kommuner och organisationer som vill hämta inspiration och kunskap från omvärlden. Att mässan diskuteras och ifrågasätts är inte på något sätt oväntat eller konstigt. Och att vi som deltar med jämna mellanrum reflekterar över hur vi använder vår tid och de medel vi förvaltar är också helt på sin plats. Uppdragsgivarna ska känna att vårt deltagande är berättigat och att det fyller en funktion.

Det har redan bloggats och twittrats om mässan på olika håll och kanter och mycket klokt har sagts. För egen del vill jag här kommentera några saker från årets mässa och inledningsvis konstatera att det geopolitiska läget även når MIPIM. Färre ryssar, färre ryska projekt och ingen gigantisk Moskva-monter i år. Däremot har Istanbul en monter på 300 kvadratmeter, Paris 1?200 kvadratmeter och London samlar 300 företag i sin paviljong. USA är självklart här och många tyska städer. Sverige är väl representerat med monter för Stockholm Business Region (med cirka 60 kommuner), Göteborgsregionen och förstås en Öresundsmonter (där även Köpenhamn ingår). Som vanligt får Sverige god uppmärksamhet och det beror på en blandning av kreativitet och attraktion. Som ett litet exempel deltog Björn Ulvaeus vid en av presentationerna i Stockholms-montern – både kreativt och attraktivt. Nej, han sjöng inte. Och det handlar om att locka. Att locka investerare förstås. Men också att locka de goda idéerna och de personer som kan få saker och ting att hända.

Att mässan fokuserar på stadsutveckling och region-utveckling är självklart för de stadsplanerare och urbanister som ligger längst fram. Bok efter bok om städernas betydelse som tillväxmotorer kommer ut. Städernas betydelse för miljö och hållbarhet lyfts fram. Borgmästaren pekas ut som den nya ledaren för utveckling. Och så är det.

Det lokala inflytandet på samhällsbyggandet är stort, inte bara i Sverige. Statens betydelse gäller i första hand infrastruktur-investeringar, men inte heller dessa kommer till stånd utan en kraftfull regional medverkan. Se bara hur den så kallade Sverigeförhandlingen arbetar. Denna statliga utredning försöker knyta ihop stat, region och företag med kloka vinn-vinn-koncept.

Som vanligt får Sverige god uppmärksamhet och det beror på en blandning av kreativitet och attraktion.

MIPIM har ett mycket komplett konferens/seminarieprogram. Mest välbesökta är de frukost- och lunchseminarier som ordnas av kommuner, regioner, länder och enskilda företag. Stadsutveckling och urbanism förekom i många former. Det ges verkliga hög-nivåseminarier inne i själva mässan, dock något mindre välbesökta vilket är synd. I år fick jag till exempel lyssna till EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska och generaldirektören Dominique Ristori från EU-kommissionen som gav sin syn på energieffektivisering i byggnader och hur det ska finansieras. Något för bostadsminister Kaplan, kanske. Men han var inte där – ingen annan svensk rikspolitiker heller så vitt jag kunde se. Och även dessa frågor kräver att vi agerar, genom rätt incitament och genom att lyssna på marknaden.

Det krävs förstås ett starkt och tydligt politiskt ledarskap som kan och vågar ta ställning och fatta kloka beslut. I det läget är det ju bra om svenska politiker vågar lyfta blicken och ta planet till Nice för att besöka MIPIM. Vi är inte bäst än, men med rätt inspiration och med rätt utblick kan vi bli bättre på att utveckla både städer, regioner med en samhällsbyggnad som folk vill leva i och som attraherar. Det känns som rätt väg för oss som arbetar med dessa frågor.

Ja, vad betyder då MIPIM? Det är en förkortning för franskans Marché International des Professionnels de l’IMmobilier, som betyder ungefär internationell mässa för yrkesverksamma i fastighetsbranschen. MIPIM låter bättre, eller hur?

 

Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige 

Reinhold listar:

  • Ett stort grattis till White arkitekter som vann ”MIPIM-award” för bästa industri- och logistikprojekt. Bra gjort i tuff konkurrens!
  • 666 arkitekter deltog i år på MIPIM. Måste vara rekord. Byggboom på gång i vår del av världen, kan man tänka.
  • Våren har kommit tidigt i år. Det gör inget. Tvärtom, det behövs vårkänslor i den ekonomiska situation som till och med skapat negativ ränta. Puh!

Annons: