Nu byggs brf:en som valt bort bilen

I Upplands Väsby finns snart något så ovanligt som ett flerbostadshus som fått lov att byggas utan tillhörande parkeringsalternativ. Istället är huset fyllt med lösningar för hållbar mobilitet.

Annons:

Annons:

Annons:


Extra stora postfack, bortförsel av grovsopor och lånecyklar. Det är några exempel på hur bostadsutvecklaren Laterre har lyckats med konststycket att få lov att bygga ett helt flerbostadshus med i princip parkeringstal noll.

I september godkände kommunstyrelsen i Upplands Väsby förslaget att ändra en detaljplan i centrala Upplands Väsby. Ändringen innebär att detaljplanen och det planerade bostadsprojektet ska få så pass bra förutsättningar att det inte finns behov av privata parkeringsplatser.

I normalfallet säger parkeringsnormen att det ska byggas 70 parkeringsplatser på 100 lägenheter. Kommunstyrelsens beslut medger, i det här fallet, att bygga nära noll parkeringsplatser och istället fylla huset med hållbar mobilitet. Istället för att lägga pengar och framförallt yta på parkeringsplatser byggs andra funktioner in i huset som är tänkta att ge de boende minst samma eller bättre och fler möjligheter att transportera sig än vad bilen kan erbjuda. Projektet har fått stöd från innovationsmyndigheten Vinnova.

— Det är med stolthet och mycket hjärta vi gör det här projektet tillsammans med alla inblandade och inte minst Väsby kommun. Vi tror på att tjänstesamhället och delningsekonomi är framtiden och där ser vi att projekt Nouvelle ligger helt rätt i tiden, säger Erika Lundvall, projektledare hos bostadsutvecklaren Laterre.

Behovet av att transportera saker begränsas genom tillgång till extra stora postfack för paket, kylförvaring för matleverans och bortförsel av grovsopor. Även återbruksrum och återvinning ska finnas som förmån till de boende. Utöver det ska huset ha en gemensam bilpool med tre bokningsbara bilar. Cykelutrymmena ska vara extra stora och lättillgängliga men också erbjuda tjänsten lånecykel, som gäst-, el- och lådcyklar.

— Det här är ju lite av ett pionjärprojekt. Vi vet att vi inte kan fortsätta planera städer som förlitar sig på bilen i samma utsträckning – och det finns andra sätt vi kan transportera oss på, säger Mats Åberg, planarkitekt på Väsby kommun.

 

Annons: