Experten: Fastighetsägaren vinnare i framtidens mobilitet

Istället för biltäthet kommer vi att tänka tillgänglighet. Det tror i alla fall Björn Wendle, marknadschef på Trivector, som menar att nya typer av transporttjänster kan bli en intäktskälla för fastighetsägaren.

Annons:

Annons:

Annons:


”Utöka din fordonsflotta med HannoverMobil”.

Så lyder sloganen för tyska GVH:s (en sammanslagning av kollektivbolag i Hannover-regionen) erbjudande. Här har kollektivtrafik, bilpool, hyrbil, taxi och cykelpool samlats i ett abonnemang som är enkelt att använda via en app i mobilen.

Det som kallas Mobility as a Service, eller helt enkelt transporttjänster på svenska, har blivit en trend internationellt. På flera platser runt om i världen finns mer eller mindre integrerade tjänster som erbjuder alternativ till bilägande.

–?Saker som samåkning och bilpool har ju funnits tidigare, men mobil it-teknik gör att det blir betydligt mer tillgängligt. Detta samtidigt som vi har en stark urbaniseringstrend med en livsstilsförändring där det inte längre är lika självklart att man ska äga en bil. Andra saker har ersatt bilen som statussymbol, säger Björn Wendle på Trivector.

Det utvecklas hela tiden tjänster som gör att man inte behöver äga en bil. I exemplet ovan har man knutit samman dessa tjänster med kollektivtrafiken.

– Jag tror att man med fördel kan göra detta till en del av boendet. Det är så mycket som redan idag utgår från boendet. Man kan också tänka sig att kommersiella fastighetsägare kan erbjuda mobilitetstjänster, vilket de till viss del gör redan idag genom att exempelvis samarbeta med bilpooler.

Det går alltså att tjäna pengar på att upphandla, paketera och sälja ett hållbart vardagsresande. Tjänsterna finns redan. Vad som saknas för att det ska bli riktigt smidigt för konsumenten är någon som samordnar det hela.

Här kan det alltså finnas nya intäktsmöjligheter för fastighetsägaren. Eller så resonerar man som Vasakronans hållbarhetschef Anna Denell:

– Jag ser det inte som att det handlar om vad vi vill, utan om att vi måste. Om det inte går att ta sig till våra lokaler på ett vettigt sätt finns det en uppenbar risk att vi inte får några kontorshyresgäster.

Björn Wendle tror att det  framför allt är flexibiliteten som lockar konsumenten. I Trivectors pilotversion EC2B (läs: easy to be) knappar du helt enkelt i rutan ”Vart vill du åka?” så poppar direkt de lämpligaste alternativen upp som man har tillgång till i sitt transporttjänstpaket.

Just en sådan enkel tillgång till mobilitet som en fastighetsägare skulle kunna erbjuda sina hyresgäster.

– Jag tror inte att de flesta har kompetensen att sköta själva tjänsterna i egen regi, utan de upphandlas från en transport-agent.

En allmän farhåga när delningsekonomin växer på bred front är att det rycker undan en del av skattebasen. Om allt mindre inbetald fordonsskatt skulle kunna leda till försämrad infrastruktur är inget Björn Wendle vill spekulera i. Men han konstaterar att delningsekonomin förändrar konsumtionen på flera olika sättvilket ställer krav på att skattesystemet också utvecklas.

Men med mer delade resurser, som delade fordon, så behövs mindre ny infrastruktur eftersom vi använder det vi har effektivare. Och om vi konsumerar färre bilar och bilresor skulle det kunna ge utrymme för mer lokalt baserad konsumtion.