E-mathandeln väntas slå rekord under 2017

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att öka. Under 2016 ökade försäljningen med 30 procent jämfört med 2015. I år väntas handeln växa med ytterligare 30 procent och omsätta 7,2 miljarder kronor. 

Annons:

Annons:


Den digitala mathandeln i Sverige är inne i den mest expansiva fasen i branschens historia. För 2017 är prognosen att den digitala mathandeln kommer att växa med 30 procent eller motsvarande 1,7 miljarder kronor. Detta motsvarar den högsta ökningstakten i kronor någonsin. Det visar rapporten Digital mathandel 2017 som publiceras av Svensk Digital Handel.

Den totala digitala matförsäljningen kommer enligt rapporten att landa på 7,2 miljarder kronor under året, vilket motsvarar 2,4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen.

– Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, i en kommentar.

Den digitala mathandeln blev den svenska e-handelns tillväxtraket under 2016. Under förra året handlade var fjärde svensk mat på internet och ingen annan bransch på nätet nådde upp till livsmedelshandelns försäljningsökning om 30 procent.

Prognos.