”Det känns viktigt att vara en samhällsbyggare”

Förändringarna kommer aldrig att gå så långsamt som den gör nu, menar Emma Henriksson på Atrium Ljungberg och gör sig redo för framtidens hållbara affär. Lösenorden är samarbete, nyfikenhet och snabba fötter.

Annons:

Annons:

Annons:


Byggdammet har knappt lagt sig. På andra sidan byggplatsen som delar av receptionen i två delar pågår arbetet med att färdigställa resten av lokalen för Atrium Ljungbergs nya huvudkontor. Golvläggarna ligger på knä och de karaktäristiska byggljuden tränger genom. Men på vår sida platsen råder lugn trots att det bara är några veckor sedan flyttlasset gick från de gamla lokalerna i Atlas Copco-huset ett par kvarter bort.

Det aktivitetsbaserade kontoret med fria arbetsplatser är implementerat, laddningsstationerna för datorerna är strategiskt utplacerade, pappershögarna utrensade och tunga tyger i dova färger skärmar av, dämpar och lugnar ner.

– Visst är det fint? Många kollegor säger att de upplever ett lugn när de kommer till jobbet, säger Emma Henriksson, chef för digital utveckling och hållbarhet på Atrium Ljungberg.

Upplevelse av lugn när en intensiv arbetsdag väntar? Hon får det ändå inte att låta om en paradox. Vi ska ju snart prata om platsens betydelse och vikten av upplevelse i ett samhälle där mer och mer sker i den digitala världen.

Emma Henriksson
Ålder: 42 år.
Familj: Man och en son som är åtta år.
Utbildning: Samhällsplanerare med konstvetenskap som huvudämne och ekonomisk magisterexamen.
Titel: Chef digital utveckling och hållbarhet på Atrium Ljungberg.

Det är snart fyra år sedan Emma Henriksson axlade rollen som hållbarhetsansvarig på Atrium Ljungberg. Nu har uppdraget växt till att innefatta även ansvaret för den digitala utvecklingen inom företaget. Två breda områden som ganska naturligt hänger ihop.

–  Atrium Ljungberg äger stora bestånd som vi aktivt utvecklar på ett hållbart sätt. Vi arbetar mycket med social hållbarhet och lägger stor vikt vid att skapa mötesplatser med en blandning av olika verksamheter som behövs i en stad; arbetsplatser, handel, kultur, utbildning, boende och samhällsservice. Nästa steg är att utveckla vår stad till vår sfär. Det handlar om att addera digitala lösningar till våra platser utifrån kundernas behov av service och upplevelser.

Emma Henriksson väljer orden noga. Det är viktigt att vara tydlig och tankepauserna blir många. Men passionen lyser igenom.

– Jag tycker att det är fantastiskt roligt att arbeta inom fastighetsbranschen. Jag får jobba med stadsutveckling och samhällsfrågor. Det är så otroligt många människor som är beroende av att vi gör ett bra jobb – och gör vi inte det så märks det. Det känns viktigt att vara en samhällsbyggare, en samhällsaktör.

– Jag är väldigt mån om att det jag gör ska vara långsiktigt och det ska finnas en röd tråd som leder framåt, säger Emma Henriksson, här i samtal med Albert Olofsson, finanscontroller, och Martin Lindqvist, CFO på Atrium Ljungberg. Foto: Karl Nordlund.

Den egna vägen in i branschen verkar – i alla fall så här i backspegeln – nästan vara utstakad, liknande mätkäppar inför ett nytt bygge. Under gymnasietiden på den tekniska
linjen i Huddinge fick Emma Henriksson möjlighet att praktisera på Postfastigheters driftavdelning två somrar i rad.

– Jag ville ha en teknisk praktik och fick byta kyldon, tvätta fläktfilter, rädda folk ur hissar och ibland åkte vi nog faktiskt på hisstaken… Det var precis när datorerna gjorde intåg, och där hade de ganska moderna driftsystem som jag tyckte var intressanta. Man kunde se i systemet när något hade blivit fel, om någon hiss stannade. Jag tyckte det var roligt och nu
i efterhand inser jag att det också gav en bra grund.

Sedan följde några år på universitet. Eller egentligen ganska många.

– Jag har pluggat mycket, säger Emma Henriksson med ett snett leende.

Resultatet blev en kandidatexamen som samhällsplanerare med konsthistoria som huvudämne, kombinerat med en magisterexamen i ekonomi.

I slutet av ekonomiutbildningen var det dags att skriva uppsats. Året var 2002 och ämnet blev tjänsteutveckling av bostäder.

– Det var ganska ovanligt att prata om de frågorna i fastighetsbranschen då. Men idag är det ju högaktuellt och vi i branschen tittar ju väldigt mycket på hur vi kan skapa flexibilitet och se vårt erbjudande som service eller en tjänst.

Uppsatsen, som gjordes i samarbete med HSB, tydliggjorde att vad den boende upplevde som värdeskapande i sitt boende och hur behoven varierade mellan olika individer och förändras över tid. För Emma Henrikssons del ledde den till en tjänst som projektledare och analytiker på HSB:s riksförbund efter examen.

Åren på HSB ledde vidare till rollen som utredningschef på Fastighetsägarna Sverige, och därifrån vidare till Stockholmshem som projektledare för Hållbara Hökarängen.

Intresset för hållbarhet har följt med längs vägen och i Hökarängen var uppdraget att utveckla området som byggdes på 1950-talet.

– Det handlade mycket om att se de möjligheter
som finns. Att skapa förutsättningar, jobba mot visioner och mål men vara öppen för var lösningar finns. Jag tror på att sträva mot tydliga mål men samtidigt arbeta agilt, alltså att våga testa, prova och testa igen längs vägen, på samma sätt som när vi arbetar med digital utveckling, säger Emma Henriksson.


Snickarglädje
– Jag började snickra i 20-årsåldern, ungefär samtidigt köpte jag min första lägenhet. Ju mer kontorsråtta jag blir, desto roligare är det att jobba fysiskt. Just nu håller jag på med en garderob. Det är ganska enkelt, men ibland gör jag projekt som tar mer tid och som är lite mer hantverk. Jag har till exempel gjort våra sänggavlar där det mesta virket kommer från ett körsbärsträd som jag själv var med och planterade som barn. Det kan man kalla ett långsiktigt projekt!

Under våren 2018 har Fastighetsägarna Stockholm tagit fram en rapport, Lysande utsikter för fastighetsbranschen som handlar om digitaliseringen och nya förutsättningar på marknaden. Där spås en ljus framtid och spännande möjligheter i digitaliseringens spår. Emma Henriksson är inne på samma linje men ser några viktiga framgångsfaktorer för fastighetsägare som vill lyckas i denna förändringens tid.

– Det enda vi vet är att förändringarna aldrig kommer gå så långsamt som de går idag, påpekar hon.

– Oavsett om man är en stor eller en liten aktör krävs det bra samarbetspartners. Utvecklingen kommer att gå snabbt och det kommer att bli svårt att klara allt själv. Då blir det viktigt att skapa olika allianser, nätverk och samarbeten med leverantörer, branschkollegor och kunder.

Nästa steg är att vara vaksam.

– Jag skulle nog ställa mig själv frågan vad jag vill äga själv och vad jag vill rå över, för att undvika att hamna i händerna på en leverantör. Försök att hitta så öppna lösningar som möjligt så att du kan vara flexibel i framtiden, säger Emma Henriksson och påminner om när bredbandstekniken var ny och många fastighetsägare fick in en infrastruktur i sina hus som var knuten till en enda leverantör.

– Vi i branschen kan också bli bättre på att samverka och ställa krav på leverantörer.

Men den viktigaste förändringen som digitaliseringen för med sig är kanske ändå möjligheterna att förändra arbetssättet i grunden. Vi har redan snuddat vid det agila arbetssättet, som Emma Henriksson ser många fördelar med.

– Jag tror vi behöver hitta ett nytt sätt att arbeta på. För att kunna hantera den osäkerhet och förändring som vi står inför måste vi vara mer snabbfotade, ha tydliga processer för lärande och innovation och fånga upp de möjligheter som dyker upp. För den som inte lyckas vara tillräckligt flexibel tror jag att det kan bli tufft.

Flexibiliteten kräver fokus på kunderna och deras kunder. Det kommer att bli ännu viktigare att vara lyhörd och att förstå de beteendeförändringar som kommer av digitaliseringen. För att dagens unga som är uppväxta med smartphonen i handflatan ska ha intresse av att räta på nacken och titta upp, måste miljöerna mätta behov som inte kan tillgodoses via en skärm.

– Vi arbetar mycket med våra fysiska platser. De måste innebära en upplevelse och identitet, säger Emma Henriksson och blickar samtidigt själv ut över det egna kontoret.

Det är förstås inte en slump att det står en juicemaskin i köket där fruktkorgens mest skrumpna äpplen kan förvandlas till en uppfriskande smoothie framåt eftermiddagen. Det är en del i hållbarhetsarbetet. På samma sätt är kontorets lugna loungekänsla i linje med den egna affärsstrategin. Fokus på platsens upplevelse skapar ju mervärde, här för de egna medarbetarna.

Byggarbetarna på andra sidan plasten är snart klara med sitt arbete.

Annons: