"Det är läget online som är viktigast"

Efter sex år på nätet valde barnklädesbutiken Babyshop att öppna en fysisk butik i Sturegallerian i Stockholm.

Annons:

Annons:


–?Det är enkelt – vi har många kunder som bor i området, och att finnas i fysisk form för våra kunder var ett varumärkesstärkande drag. Här kan vi visa saker som man kanske vill klämma lite på innan man köper. Man kan handla på nätet och välja att hämta ut sitt paket i butiken. Det ger ett mervärde för kunden, säger Magnus Fredin, vd.

Babyshop har omkring 20 000 varor i sitt sortiment online. Alla varor ryms inte i den 250 kvadratmeter stora butiken i Sturegallerian i Stockholm, och det är enligt Magnus Fredin inte heller meningen.

–?Vi har valt att visa de produkter som säljer bäst, och säsongsbetonade produkter. Det ska inte se överbelamrat ut.

En gång per dag åker en varutransport mellan butiken i Sturegallerian och centrallagret på Lidingö i Stockholm med beställningar och returer. Kunderna har alltså tillgång till hela onlinesortimentet genom den fysiska butiken även om inte varorna finns där hela tiden. En vara beställd på förmiddagen finns att hämta på eftermiddagen.

– Det är ingen merkostnad för oss, och när man väl är inne i butiken blir det lätt att man handlar lite till.

Magnus Fredin är övertygad om att både företagare och fastighetsägare måste börja betrakta nätbutiker och fysiska butiker som en helhet för att överleva.

–?Jag tror att det är svårt att bara ha en av kanalerna, oavsett vilken av dem det är. Jag  tror också att det är lättare att gå från nätbutik till att starta fysisk butik än tvärtom. När folk shoppar idag börjar shoppingturen hemma på nätet innan man går till en butik.

När Babyshop började leta efter en lämplig lokal till sin fysiska butik stötte de på vakansen i Sturegallerian av en slump, men upptäckte snart att lokalerna passade bra in på butikens varumärke och kundgrupp.

– Man talar ofta om betydelsen av läget för en butik. Visst, det är viktigt, men det är läget online som är avgörande om man inte enbart säljer på pris. Det gör inte vi, vi säljer på utbud och kundservice.

Endast ett par veckor efter invigningen konstaterar Magnus Fredin att kunderna hittat dit, att de gärna utnyttjar synergierna mellan nätbutiken och den fysiska.

–?Det kan absolut bli fler butiker, kanske till och med utomlands. Hälften av vår omsättning kommer från andra länder än Sverige.

Annons: