Dagligvaruhandeln tror fortsatt starkt på fysiska butiker

En stark tro på den fysiska butiken och en avvaktan på lönsamhet inom e-handeln. Det var den samstämmiga synen på dagligvaruhandelns framtid när representanter från Coop, Ica och Lidl möttes på Business Arena.

Annons:

Annons:

Annons:


E-handeln ökar i takt med att samhället digitaliseras, men de tre jättarna inom dagligvaruhandeln – Coop, Lidl och Ica – är avvaktande när det gäller satsningar på e-handel. Det framgick under ett seminarium på Busness Arena om dagligvaruhandelns framtid.

Hur ser framtidens butiksformat ut?

Svaret på den frågan var något förvånande att det antagligen inte kommer vara så stor skillnad mot hur det ser ut idag. Istället för hemleverans av matkassar och lösplock verkar branschen tro mer på den fysiska butiken och digitala lösningar på plats.

– Vår vision är att man ska kunna ställa sig i kö till fiskdisken direkt i telefonen innan man går in i butiken, ha möjlighet att få varorna hemkörda efter att man handlat, kunna se butikens uppbyggnad i en app och betala i efterhand med faktura, säger Christian Fredrixon, chef strategi och investeringar på Ica Fastigheter.

Trots att e-handeln ökar kraftigt svarar den idag knappt för 2 procent av den totala dagligvaruhandeln. Att nå lönsamhet är därför svårt. Det ansåg samtliga paneldeltagare vid seminariet.

– Vi på Lidl är fortfarande avvaktande eftersom det idag är svårt att se någon lönsamhet i e-mathandeln med hemleverans på nätet. Det är än så länge ett litet segment som handlar på nätet och det är svårt att ta ordentligt betalt för tjänsten, säger Johan Augustsson fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

Coop har liksom vissa Ica-butiker valt att satsa på utkörning av mat i storstaden, men än så länge i liten skala.

– Vi vill vara med, men det är olönsamt just nu. Vi kör istället en mer centraliserad lösning hos oss där vi har byggt en darkstore som vi kör ut mat ifrån. Jag tror att det är viktigt att skilja på stad och landsort när man pratar e-handel. I framtiden kommer det att finnas en lösning i storstaden och en lösning ute i landet. Vi kommer ha kvar våra fysiska butiker som vi tror stenhårt på som mötesplats, säger Anders Rover, chef för struktur & etablering på Coop.

Carl Johansson, senior konsult på HUI Research, tror att e-handeln inom daglivaruhandeln kommer att öka betydligt mer inom en 5-10 års period.

– Det är inte orlimligt att vi kmmmer närma oss 10 procent inom den perioden i marknadsandelar. Då börjar det bli stora volymer och det kommer vara viktigt att vara på tårna.

Lidl som idag inte har någon e-handelssatsning i Sverige tycker i så fall att det vore intressant att titta på eventuella lanseringar.

– Pratar vi tvåsiffriga marknadsandelar finns det stora pengar, men först måste det gå att göra lönsamt. Idag vet inte hur vi ska lösa det. lyssnar man på folk här så säger alla att man handlar på nätet, men det gäller ju uppenbarligen bara en liten klick i innerstaden. Ute på landet ser det inte ut på samma sätt, avslutar Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

 

Annons: