Brist på bra logistikobjekt

En något mattare logistikmarknad kan bero på att efterfrågan på bra objekt är större än utbudet just nu.

Annons:

Annons:

Annons:


Logistik har varit rätt hett, men den senaste tiden har transaktionsvolymen mattats något.  Statistik från Catella visar fram till augusti en investerad volym på totalt 23,6 miljarder för 2017–2018. Stora köpare har varit privata och börsnoterade bolag. Det är förstås fastigheter och mark i närheten av eller i de större städerna som är mest intressant för marknaden, till stor del drivet av den ökande e-handeln.

Tydligt är att transaktionsvolymen för svenska logistikfastigheter har ökat de senaste åren och samtidigt har det skett en prispress nedåt i yielderna.

– Ja, efterfrågan överstiger definitivt utbudet. Och vi märker att yielderna fortsätter att pressas ner, säger Håkan Engstam, transaktions- och IR-chef på Corem.

Han konstaterar att allt fler investerare tittar på de förändrade konsumtionsmönstren och vill vara med och dela i den kakan. Det gäller även större fastighetsfonder.

– För vår egen del är fokus på citylogistik och med inriktning mot storstäderna, även Köpenhamn. Och affären ser vi inte i att yielderna ska fortsätta att pressas ner utan i den långsiktiga avkastningen på en investering. Det är därför vi också bara köper eller bygger i områden där det redan finns en förvaltning, som i Västberga eller Sätra i Stockholm.

Bygga själv istället för att köpa?

– Inget problem om det ger bättre avkastning, men vi köper inte mark på spekulation och vi måste ha en tydlig tanke och en kund dessförinnan, säger Håkan Engstam.

Corem har sett hur många mindre logistikhubbar i städerna har försvunnit till förmån för bostäder eller kontor och att det därför finns ett större behov av stadsnära logistik.

– Det gynnar förstås oss, men det borde finnas en diskussion om hur man får in mer logistik i stadsutvecklingen, kanske i garage eller handelslokaler under mark som är svåra att hyra ut, menar Håkan Engstam.

Annons: