De har landets mest nöjda hyresgäster

Aspelin Ramm fick högst betyg i årets Fastighetsbarometer Kontor och kan därför titulera sig som hyresvärden med Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster.

Annons:

Annons:


Fastighetsbolaget Aspelin Ramm toppar Fastighetsbarometern Kontor 2016 med ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 81,9 och har därmed Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster.

– Det känns oerhört roligt att vi är med för första gången och tar oss direkt till toppen, säger Kristian Höglind, marknadschef på Aspelin Ramm och avslutar sitt tacktal;

– Vi siktar på att stå här om ett år igen.

Aspelin Ramm är ett norskägt fastighetsbolag som i Sverige har sin verksamhet koncentrerad till Mölndal där bolaget äger både kontors- och handelsfastigheter. Hemligheten bakom framgångarna i årets Fastighetsbarometer förklarar Kristian Höglind med det väldigt täta samarbetet mellan bolaget och dess hyresgäster. Bland annat tränar de regelbundet tillsammans ihop med en löparcoach, och bolaget är måna om att ta tillvara på varje tillfälle att skapa en happening. Det regelbundna umgänget har, trots att det inte handlat om den dagliga verksamheten, lett till nya affärsmöjligheter.

I år avgjordes vinnarlistan på decimaltal. På andraplats placerar sig förra årets vinnare Hufvudstaden med ett NKI på 81,6. Tredjeplatsen gick i år till Pembroke Real Estate som har ett NKI på 81,5. Årets bästa NKI-förbättring vanns av KLP Fastigheter, som ökade sitt NKI med 3 enheter.

– Det är fortsatt hård konkurrens i toppen av Fastighetsbarometern, där 4 bolag har ett NKI på 80 eller högre, säger Viktor Carlsten, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group, som står bakom undersökningen.

Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet sjunker med två enheter och uppnår ett betyg på 73 på en 100-gradig skala, vilket är en tangering av det näst högst uppmätta indexet sedan starten av Fastighetsbarometern 1997. De områden som starkast driver kundnöjdheten är hur fastighetsägaren lever upp till den image bolaget har, den service som ges till hyresgästerna, uppfattningen om den lokal och fastighet man sitter i som hyresgäst samt hur felanmälningar behandlas.

– Vi vet att nöjda kunder är otroligt viktigt för branschen, för branschens rykte och för branschens lönsamhet. Fastighetsbarometern Kontor skapar möjligheter för fastighetsägare att prioritera de områden i sin förvaltning som är viktigast för hyresgästerna, och är ett bra verktyg för att mäta kundnöjdhet hos hyresgäster, säger Reinhold Lennebo, VD Fastighetsägarna Sverige.

Samtidigt som bolaget med årets nöjdaste kontorshyresgäster korades rankades också några av landets köpcentrum med ett liknande index, Fastighetsbarometern Köpcentrum. Högst nöjdhetsindex uppmättes hos Väla Centrum i Helsingborg som därmed behåller sin förstaplats för nionde gången i ordningen.

Väla Centrum har ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 86. Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum, förklarar framgången med dessa ord:

Fakta: Fastighetsbarometern

Fastighetsbarometern Kontor är Sveriges största nöjd-kund-undersökning för fastighetsägare och förvaltare av kontorslokaler. I årets undersökning har 2 500 hyresgäster intervjuats under augusti och september 2016. Resultatet presenteras i form av ett index från 0-100. Totalt deltar 16 bolag i Fastighetsbarometern Kontor som genomförs årligen sedan 1997.

Fastighetsbarometern Butik mäter hur butikshyresgästerna upplever sitt köpcentrum och servicen från centrumledning och ägare, hur nöjda hyresgästerna är totalt sett samt hur lojala hyresgästerna är. I årets undersökning deltar 27 köpcentrum i olika storleksklass, utspridda över Sverige.

– Alla som jobbar på Väla är en del av vårt gäng och vi lever som vi lär – genom att engagera och involvera alla olika verksamheter i kundmötet. När det gäller servicen och atmosfären tar vi alla frågor på allvar och jobbar med att få med oss all personal. Kundmötet är viktigt och alla som möter kunden påverkar upplevelsen.

För första gången sedan Fastighetsbarometern Butik startade år 2007 ingår nu även omsättningsutveckling i analysen, tack vare ett nyligen inlett samarbete med Handelns Utredningsinstitut, HUI. Vid denna första samkörning av de båda uppgifterna var kurvan över kundnöjdhet snudd på identisk med kurvan för omsättningsutveckling, en korrelation som CFI Group planerar att utforska djupare under nästa års undersökning.