Årets Centrumutvecklare från Unika Ludvika

Ska man utveckla en stadskärna räcker det inte med att blåsa ballonger och göra jippon på torget. Den insikten kom Sussi Sakofall, centrumutvecklare i Ludvika, tidigt fram till. I dagarna fick hon utmärkelsen Årets Centrumutvecklare 2018.

Annons:

Annons:

Annons:


Alla stadskärnor i Sveriges mindre städer brottas med att hålla uppe handeln i en tid då e-handeln tar marknadsandelar. Med det extremt stora utbudet som finns på nätet är det förstås inte helt lätt för mindre butiker med begränsade sortiment att locka kunderna. För stadskärnorna handlar det om att skapa miljöer som folk trivs i och vill vistas i.

Den insikten hade Sussi Sakofall tidigt när hon för tio år sedan var med att skapa Unika Ludvika, ett koncept där köpmän, fastighetsägare och kommunen gemensamt bestämde sig för att stärka stadskärnan.

– Vi insåg att det handeln måste axlas upp och de insatser som handlarna själva hinner med inte räcker. Det krävs mer än att blåsa ballonger och göra jippon, konstaterar Sussi Sakofall.

Hon drev själv en hälsokostbutik i Ludvika innan hon på heltid de senaste tre åren arbetat som centrumutvecklare.

– Jag brinner för handel och jag brinner för Ludvika, och det är verkligen kul att jag fått detta pris. Nu satsar vi på att Ludvika blir Årets stadskärna 2019, samma år som staden ska fylla 100 år.

Arbetet med Unika Ludvika har bedrivits på många plan. Gemensam marknadsföring, utbildningar (bland annat hos Svenska stadskärnor) och samarbeten med fastighetsägare för att hitta bra lösningar.

– Vi har bra dialog med fastighetsägarna för att hitta lösningar när det dyker upp problem. En fastighetsägare jag nyligen talade med sa att man numera måste förtjäna sina hyresgäster, det går inte som förr att bara hyra ut och ta in hyra, säger Sussi Sakofall.

Ludvika är en stad som klarat sig tämligen bra från de nedläggningar som skett på andra platser i regionen. Gruvnäringen har fått en revival och ABB bygger ut. Folkmängden väntas öka och framtiden är väldigt ljus. Det finns förstås en konkurrens från externhandel men enligt Sussi Sakofall känner sig handlarna i stan inte så hotade.

– Roligt är att se hur några verkligen tar fram det unika, tillexempel vår bokhandlare som är en av de mest välsorterade i Sverige och som även driver e-handel.

Sämre rykte får dock Ludvika på grund av att den nazistiska rörelsen NMR gjort kommunen till sitt högkvarter där stora delar av NMR:s ledarskikt bor . NMR-rörelsens parlamentariska gren ställer upp i kommunvalet där.

– När det var första maj och NMR skulle demonstrera bestämde vi oss för att göra en motmanifestation. Vi tog fram ett rött hjärta med texten Vårt Ludvika som en symbol mot dessa onda krafter. Det var verkligen glädjande att se alla dessa röda hjärtan i butiker, i kyrkan, på hotell, banker och gym. Det visade att vi hade något gemensamt att värna om, säger Sussi Sakofall.

Sussi Sakofal vill att Ludvika ska bli mer som Paris. Foto: Shutterstock

Tre tips i Ludvika:

  • Ludvikafesten 29–30 juni. Artister i två dagar med stort utbud av mat och dryck. En folkfest som funnits i 18 år och lockar många ludvikabor i exil. Kallas ibland för hemvändarfesten.
  • Dan Anderssonveckan. 28 juli-5 augusti. Nio kulturdagar i poeten Dan Anderssons anda och fotspår runt om i finnmarkens kulturmiljöer i Ludvikabygden. Det är 130 år sedan skalden föddes.
  • Cassels, ett konsert- och kulturhus vars like man har svårt att finna någon annanstans i vårt land. Aulan har en fantastisk akustik.

 

Tre städer som jag hämtat inspiration från:

  • Västerås har varit duktiga på att förnya sin stadskärna, inte minst på kvällstid.
  • Västervik, förra Årets stadskärna som lyckats väl med en levande stadsbild både på dan och kvällen.
  • Paris med sina vackra avenyer och uteserveringar. Skulle gärna se att Ludvika kunde bli lite mer franskt.

 

Annons: